الاثنين، 16 يونيو 2008

غصون

غصون
غصون ومالت مع الهوى
والشجر شايل جدايل وجدايل
جديله خضرا بزهرة بيضا
وجديله نازله تودي جواب
ونجمه وقمرة وسما وسحاب
وورقه طايره حايره على غصن حاضن عش احباب
وحرفين وسهم راشق فى قلب قلب
غصون ومالت حبت ودابت
سندت راسي على جزعها وسألتها
ياغصون يا دايبه م الغرام ايه سر هواكي
انتي كمان الهوى رماكي
ميلت علي بحنيه ورقها لمس ايدي بصت ف عينيا
وقالت
لحظه جنون
لحظه جنون فك النسيم الجدايل وداعب الغصون
انكسفت والزهر الابيض بقى الوان... وعناقيد الدهب احمر مرجان
يا غصون يا حاسه باللي جوايا
انا هواكي وانتي هنايا
اميل معاكي وتميلي معايا
لأ حاسبي ده الهوى مالوش امان .. خوان
لو ما كنش يميلك يكسرك وتبقي رحتي ف خبر كان
مر زماااان
وف يوم الغدر فيه كااان محتوم
غضبان الهوى بيزوووم ويزوووم
وبرق ورعد ومطر وغيوم
ارتعشت الغصون واصفر الورق م الخوف
يا سلام .. بسرعه كده جت ايام الخريف
نام الليل والصبح صحي لقاها بتلملم ورقها وتلوم على يوم امنت فيه للهوى
ما انا قلتلك يا غصن الورد حاسب م اللي ما لوش دواء
غصون ومالت مع الهوى
تمت
همسه

هناك 32 تعليقًا:

الهدهد الطائر يقول...

"غصون ومالت مع الهوى"
وهل للغصون من مفر الا ان تميل مع الهوى؟!
كالعادة.. تميز و ابداع

.....تحياتي........

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ارتعشت الغصون واصفر الورق م الخوف
يا سلام .. بسرعه كده جت ايام الخريف
---------------

حلوة اوى الهمسة دى ...

ايوة كدة...اسلوبك بداء يتظبط...

ربنا معاكى يارب

همس الاحباب يقول...

وحشتينا يا همسة
وحشنا كلامك ورقته
كلمات عذبة ورقيقة
وصور شعرية مختلفة بين الربيع والخريف
لكنها رائعة حقا
وربنا يجعل ايامك كلها ربيع
وتسلم ايديكى يا همسة
تحياتى وتقديرى لاحلى همسة

hamssah يقول...

الهدهد الطائر
صديقي الطائر
كالمعتاد بتوصل للمغزى بسهوله
وده هو السوال الغصون ومالت مع الهوى طب والبنت تميل ولا لا ؟ وهل لها اختيار ؟
الحوار بين البنت والغصون فيه الاجابه
اشكرك على التعليق وماتطيرش بعيد
اختك همسه

hamssah يقول...

ELGaZaLy
صديقي
كل ده بسبب توجيهاتك مع اني مش متخيله اني اكتب بعض الابيات من غير قافيه بس طلعت تجربه لذيذه مستغرباها بس جديده
اشكرك على دعاءك وعلى سوالك وعلى تعليقك يا صديقى
همسه

hamssah يقول...

همس الاحباب
اخي خالد ابو همس الجميله
مش انا اللي وحشتكم انتو اللي وحشتوني كان بيوصلنى دعاكم وسوالكم واهتمامكم ووفاءكم هو لسه فيه كده ؟ كنت فاكرة الناس دي خلصت من زمان
ميرسي جدا يا خالد وربنا ما يحرمنيش من تعليقاتك الجميله
همسه

الزين يقول...

صباحك عسل

:)

انت تهت شويه مع النص ده

اللهجه خليجية مطعمة بشوية مصري

بس على فكره الكلام حلو اوي

والمعاني عميقه ورقيقه

hamssah يقول...

الزين صاحبتي الجميله من الخليج
صباحك زي الفل
وحشتيني
ميرسي على تعليقك الرقيق وانتى اللي حلوة قوي
همسه

ابو على يقول...

واللهى ما عارف اقول ايه بس بجد كلامك حلو اوى
كويس ان لسه فيه شاعريه لغايه دالوقتى انا افتكرتها ماتت
واللهى الامل لسه موجود
تحياتى

hamssah يقول...

ابو علي
ازيك يا ابو علي
ماهو انت لو كنت شفت الكرمه (تكعيبه العنب )اللي انا شفتها كنت لازم تقول احلى كلام
ميرسي جدا على تعليقك الجميل
همسه

هاني النجار يقول...

بتقولي إن أحلى همسة هى أول همسة
لكن الهمسة دي تفوقت عليها بصور جميلة من الكلمات
تسلم ايدك بجد

hamssah يقول...

اخي المهاجر
الف مليون حمد الله على السلامه
نورت المدونه وصاحبه المدونه
حقيقي مش بحس اني كتبت الا لما اخي المهاجر يقولي رأيه
متغيبش تاني من فضلك وكفايه سفر البلد دي احسن من غيرها
همسه

دعوة للأمل يقول...

الله عليكى كلمات اكثر من رائعة

hamssah يقول...

دعوة للامل
نورتيني يا قمرايه والله عليكي انتي وعلى مدونتك الرقيقه
همسه

Unknown يقول...

صبح العندليب :)

( سندت راسي على جزعها وسألتها
ياغصون يا دايبه م الغرام ايه سر هواكي )
ايه الكلام الجميل ده حسستينى انى بسمع اغنية لعبد الحليم

بجد مش مجاملة

مودتى و احترامى

hamssah يقول...

عاليا حليم
يا قمرايه انتي
بجد انتي قلتي تعليق كبير قوي علي
انا مش عارفه ارد عليه بس كل اللي اقدر اقوله ان حد زيك يشرفني قوي قوي انه يزورني ويقول بس اني كويسه
ميرسي يا عاليا
همسه

همس الاحباب يقول...

اختى العزيزة الرقيقة
ايه اخبارك
بصراحة مفتقدك ومفتقد جديدك
معلش لو كنت مقصر معاكى شوية بس غصب عنى والله
يا رب تكونى بخير وسعادة
اتمنى انك تطمنينا علىيكى
دمتى بخير
خالد

hamssah يقول...

همس الاحباب
اخي الجميل خالد
ربنا ما يحرمني من سؤالك انا عارفه انك بجد مشغول ربنا يكرمك ويسعدك يارب
وكفايه انك وسط الزحمه دي بتسأل على اصحابك وتودهم
انا الحمد لله بخير
اشكرك مرة تانيه وسلملي على همس وحنين
القمرين
همسه

حنين القلب يقول...

ايه الجمال ده
كلامك زى الشهد بجد
تسلم ايديكى
تقبلى مرورى
سلام

hamssah يقول...

حنين القلب
اهلا اهلا بالقمر انتي اللي شهد مكرر
نورتيني يا حنين
ومبسوطه بيكي صديقه جديده قريبه
همسه

ادم المصرى يقول...

الله على همساتك واحساسك وروعه أدائك وأسلوبك المرادى توحفه جدا مشاء الله على فكره مدونتك مش عارف اقولك ايه عليها جميله موت

dina seliman يقول...

احلى همسه
فينك ياقمر مش باينه ليه
كلماتك كل يوم تزداد قوه ونضج

ومش ناويه تنزلى اسكندريه ولا ايه
دمتى بكل الحب صديقتى

الهدهد الطائر يقول...

أين الهمسات؟.. عله خير ان شاء الله.

.....تحياتي....

Soooo يقول...

وحرفين وسهم راشق فى قلب قلب
-----------
تحفه
جبتي الجمله دي منين يابنتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصلا الفكره كلها عبقريه بجد

عارفه .. فكرتيني باغنية شجرة فلفل تتجوز من شجرة توت .. بتاعة علي الحجار
لو ماتعرفيهاش لازم تسمعيها .. هي في اخر البوم ليه

بس بجد بجد .. تصويرك ومعايشتك للموقف ككل خلتني احس اني شايفه حته حته




سلاموووووووووز

Unknown يقول...

آتشوقنا للجديد

هاني النجار يقول...

أيضاً طال الغياب يا همسة
عل المانع خير

hamssah يقول...

ادم المصري
صديقي الجميل
اقول ايه طيب ؟ بعد الكلام الجميل ده مش هقدر اقول غير ان بجد احساسك ورايك وتعليقك اسعدوني قوي قوي قوي
ومستنيه رايك انشاء الله في الجديد
همسه

hamssah يقول...

dina seliman
صاحبتي وحبيبه قلبي
انا فعلا كنت في اسكندريه ولسه راجعه الحمد لله
مممممممم بفكر اروح تاني اصل الدنيا هناك حاجه تانيه يا بختك يا صاحبتي
همسه

hamssah يقول...

الهدهد الطائر
صديقي العزيز جدا
انا بخير الحمد لله بس بجد اسفه اني ما قولتش اني مسافرة وبجد كنت حاسه ان فيه حاجه كبيره ناقصاني
انا كويسه يا صديقى ويسلملي سؤالك عليا
همسه

hamssah يقول...

soooo
اهلا اهلا اهلا انت كنت فين نورت المدونه
وبعدين ايه الكلام الكبير ده بقى انا ده كله ؟ امال سبت ايه لعلي الحجار
انا جبت الجمله دي يا سيدي من قلب قلبي
اما اغنيه الحجار فانا فعلا بقالي كتير مسمعتلوش حاجه بس حنزل الالبوم انشاء الله واسمعه كله
اما بقى انا فرحانه جدا جدا ان الكلام حسسك انك شايف المشهد وفكرني بتعليق صديقي العزيز محمد سرور لما قاللي انه حس برائحه الورد
والله العظيم انتم بتقولو كلام جميل احلى 10000000 م اللي بكتبه
سلامووووووز
همسه

hamssah يقول...

عاليا حليم
يا قمرايه
انشاء الله الجديد قريب قوي حيكون جاهز
وحستنى رايك الجميل
همسه

hamssah يقول...

اخي المهاجر
اخي الغالي
انا بخير الحمد لله بس كنت في اسكندريه كام يوم
ورجعتلكم علشان ازهقكم تاني
اختك
همسه